← Terug

Vocabulary bijdrage

Waarover gaat deze bijdrage?

3D: driedimensionale beleving in digitale en fysieke omgevingen Definitie 3D (driedimensionaal) verwijst naar objecten of beelden die hoogte, breedte én diepte hebben. In digitale context omvat 3D technologieën zoals modellering, rendering en animatie. 3D vormt…

3D: driedimensionale beleving in digitale en fysieke omgevingen

Definitie

3D (driedimensionaal) verwijst naar objecten of beelden die hoogte, breedte én diepte hebben. In digitale context omvat 3D technologieën zoals modellering, rendering en animatie. 3D vormt de ruggengraat van holografie, AR/VR en interactieve marketing, omdat het digitale objecten levensecht en tastbaar maakt voor gebruikers.

Toepassingen i.c.m. 3D en holografie

  • Productvisualisatie – interactieve 3D-modellen die klanten zelf kunnen draaien, vergroten of testen.
  • Holografische displays – 3D-content projecteren in de ruimte om merkimpact te vergroten.
  • AR/VR – driedimensionale elementen integreren in de echte of virtuele wereld.
  • Edge AI – realtime aanpassing van 3D-content op basis van publieksdata.
  • Cloud computing & 5G – streamen van zware 3D-bestanden naar instore displays of mobiele devices.

Voorbeelden i.c.m. 3D en holografie

  • Een 3D-model van een sneaker in een instore hologram.
  • AR-apps die 3D-meubels in een woonkamer projecteren.
  • 3D-animaties die complexe technische processen eenvoudig uitleggen.
  • Holografische beurspresentaties waarin producten in 3D tot leven komen.

In de praktijk

“Tijdens een productlancering werd een holografisch 3D-model van de nieuwste smartphone gepresenteerd. Klanten konden het model vanuit alle hoeken bekijken en zelfs virtueel bedienen via een AR-app.”

Ontdek hoe wij 3D-technologie combineren met holografie en AR om jouw merkervaring onvergetelijk te maken.

Neem contact op met Hyperfocus voor een creatieve demo.

Gerelateerd aan:

  • Holografie – hologrammen bestaan altijd uit 3D-content.
  • Stereoscopie – techniek die diepte toevoegt aan 3D-weergave.
  • Bestandsformaat – 3D vereist specifieke formaten (.obj, .fbx, .stl) om modellen op te slaan en te delen.
  • Resolutie digitale beeldverwerking – bepaalt de scherpte en kwaliteit van 3D-weergaven.
  • Animatie – beweging maakt 3D-modellen dynamisch en interactief.

Neem contact op

Gebruik hiervoor het formulier rechts onder!

Gerelateerde content in dit thema

Water hologram

Water hologram: projectie op waterdruppels en watergordijnen Definitie Een water hologram is een projectietechniek waarbij beelden of 3D-content worden geprojecteerd op een dunne laag van vallende waterdruppels, vaak in de vorm van een watergordijn. Het…

Virtuele persoon

Virtuele persoon: digitale host voor 3D en holografische marketing Definitie Een virtuele persoon is een digitaal gecreëerde mens die realistisch oogt en functioneert als presentator, host of merkambassadeur. Ze kunnen volledig met computergraphics zijn opgebouwd…

Virtuele entiteiten & Interactie

Virtuele entiteiten & Interactie: avatars en digitale personen in 3D en holografie Definitie Virtuele entiteiten zijn digitale wezens of representaties die functioneren als host, spreker of merkambassadeur. Ze worden steeds vaker toegepast in 3D- en…

Ultrasoon luidspreker

Transparante OLED-displays

Transparante OLED-displays: emissieve schermen met doorkijk-effect Definitie Transparante OLED-displays zijn schermen die licht uitstralen (emissie) terwijl ze deels doorzichtig blijven. Dit maakt het mogelijk om digitale beelden en animaties direct over de fysieke wereld te…

Quantum displays

Quantum displays: next-gen beeldschermen met kwantumdots Definitie Quantum displays zijn beeldschermen die gebruikmaken van kwantumdots — nanokristallen die licht met uitzonderlijke precisie uitstralen. Door hun unieke eigenschappen leveren ze beelden met extreem hoge kleurzuiverheid, helderheid…

Prisma- en lensgebaseerde holografie

Prisma- en lensgebaseerde holografie: hologrammen door lichtbreking Definitie Prisma- en lensgebaseerde holografie maakt gebruik van refractie (lichtbreking) om holografische beelden te genereren. Door het gecontroleerd afbuigen en bundelen van lichtstralen via lenzen of prisma’s ontstaat…