skip to Main Content
+32-(0)496529232 hyper@hyperfocus.be
vormen van concurrentie kennisbank Hyperfocus

Vormen van concurrentie

Wat zijn de vier economische vormen van concurrentie?

Merkconcurrentie:

Bij merkconcurrentie verkopen 2 bedrijven exact hetzelfde product. Het onderscheid wordt gemaakt door de branding. Enkele bekende voorbeelden van merkconcurrentie zijn Pepsi Cola en Coca Cola. Zij verkopen beiden de drank Cola.

Productconcurrentie:

Wanneer er van één en hetzelfde product verschillende varianten op de markt zijn spreekt men van productconcurrentie. Dit wordt ook wel de productvorm- of producttypeconcurrentie genoemd. Als voorbeeld blijven we bij Cola. Cola Zero en Cola Light zijn allebei varianten op de productgroep Cola.

Generieke concurrentie:

Generieke concurrentie doet zich voor wanneer alternatieve productgroepen voorzien in dezelfde behoefte. Enkele voorbeelden hiervan zijn, terug toegepast op Cola. Sinas of Cassis zijn verschillende smaken van een specifieke frisdrank.

Behoefteconcurrentie:

Generieke concurrentie is concurrentie tussen bedrijven die aan dezelfde behoeften bevrediging voldoen. Hierbij is de consument bereid om voor deze verschillende behoeften geld uit te geven. De consument kan en wil zijn geld maar één keer uitgeven. Daarom wordt de concurrentiestrijd gestreden tussen de verschillende behoeften.

Meer berichten over “vormen van concurrentie”