skip to Main Content
+32-(0)496529232 hyper@hyperfocus.be
Interactieve 3d animatie. Afbeelding toont mousepad waarmee men een hologram kan bedienen

Interactieve 3d-animatie en holografie

Volg de samenvatting van deze pagina

Onze avatar geeft een korte samenvatting van deze pagina

Een artikel met informatie over de interactie van 3D hologrammen

Interactiviteit in 3 dimensies

Populair

Het gebruik van een interactieve 3D animatie is de afgelopen jaren steeds populairder geworden door technologische vooruitgang en de toegenomen vraag naar meeslepende ervaringen. 

Modeleren

Met behulp van gespecialiseerde software en programmeertalen kunnen ontwikkelaars complexe 3D-modellen maken die door gebruikers in realtime kunnen worden gemanipuleerd.

Eén van de belangrijkste voordelen van interactieve 3D-animaties is hun vermogen om gebruikers een meer boeiende en meeslepende ervaring te bieden. 

Van statisch naar dynamisch

In plaats van simpelweg een statische afbeelding of video te bekijken, kunnen gebruikers met het 3D-model communiceren en het vanuit verschillende hoeken verkennen. 

Toepassingen van interactieve 3d-animaties

Van onderwijs tot entertainment

Onderwijs

Interactieve 3d-animaties kunnen handig zijn voor educatieve toepassingen, waarbij studenten interactieve 3D-modellen kunnen gebruiken om complexe concepten beter te begrijpen.

Real world

Interactieve 3D-animaties kunnen ook worden gebruikt om realistische simulaties van real-world omgevingen te creëren. 

Lees meer over de voordelen van 3d reclame

Architecten en ingenieurs

Architecten en ingenieurs kunnen deze animaties bijvoorbeeld gebruiken om virtuele rondleiding van gebouwen en constructies te maken voordat ze worden gebouwd. 

Dit kan helpen potentiële problemen te identificeren en de nodige wijzigingen aan te brengen voordat de bouw begint, wat op de lange termijn tijd en geld bespaart.

Amusement

Naast hun praktische toepassingen kunnen interactieve 3D-animaties ook voor amusementsdoeleinden worden gebruikt. 

Ontwikkelaars van videogames gebruiken deze animaties vaak om meeslepende werelden te creëren die spelers kunnen verkennen en waarmee ze kunnen communiceren. 

Virtual reality-ervaringen zijn ook sterk afhankelijk van interactieve 3D-animaties om realistische omgevingen te creëren waarmee gebruikers kunnen communiceren.

Het maken van animaties voor 3d

De bediening van een interactieve 3d animatie door middel van een soort mouse pad.

Specialisten werk

Het maken van interactieve 3D-animaties vereist gespecialiseerde vaardigheden en software. 

Modeleren en animeren

Ontwikkelaars gebruiken doorgaans 3D-modelleringssoftware om de modellen te maken en gebruiken vervolgens programmeertalen zoals JavaScript of Unity om interactiviteit toe te voegen. 

Tijdrovend en complex

Dit proces kan tijdrovend en complex zijn, maar het eindresultaat is een zeer boeiende en meeslepende ervaring voor gebruikers.

Kortom, interactieve 3D-animaties zijn een krachtig hulpmiddel voor het creëren van meeslepende en boeiende digitale inhoud. 

De toekomst is aan 3d-animaties

Of ze nu worden gebruikt voor educatieve, praktische of amusementsdoeleinden, deze animaties kunnen gebruikers een unieke en gedenkwaardige ervaring bieden. 

Met de voortdurende technologische vooruitgang kunnen we in de toekomst nog indrukwekkendere interactieve 3D-animaties verwachten.

Lees meer over ontwerpen en animeren van 3d objecten

Bediening van 3d animaties

Spraakbesturing en interactie met 3D-hologrammen

Doel: Relevante en informatieve inhoud weergeven op basis van gesproken aanwijzingen van klanten.

Voorbeelden: 

  • Holografische 3D-assistenten
  • Holografische chatbots
  • Herkenning van spraakopdrachten

Op 3D-inhoud gebaseerd op de kijker

Doel: Camera-gebaseerde controle toepassen om de demografische gegevens van klanten te identificeren en gerichte, interactieve 3D-inhoud weer te geven om de impact te maximaliseren.

Toepassingen:

  • Gezichtsherkenning
  • Gebaren herkenning
  • Geslachtserkenning
  • Emoties herkennen

Interactie met externe triggers

Doel: Bedienen van holografische display met externe triggers zoals sensor-controller of gegevens van internet.

Voorbeelden:

  • Bewegingssensor controller
  • Triggers op basis van temperatuur
  • Triggers op basis van geografie
  • Nabijheid-sensorcontroller

Achter de schermen van interactieve 3d animatie

Veel rekenkracht, speciale expertise en creativiteit

Complexe samenwerking

Interactieve 3D-animatie functioneert door een combinatie van computer graphics, programmering en gebruikersinvoer te gebruiken om een ​​virtuele wereld te creëren waarmee de gebruiker in realtime kan communiceren.

Het basisproces omvat het maken van 3D-modellen van objecten en personages, het animeren ervan en het vervolgens integreren ervan in een virtuele omgeving die de gebruiker kan verkennen en waarmee hij kan communiceren.

Manipulatie van 3d modellen

De animatie wordt gemaakt door de 3D-modellen te manipuleren door middel van programmering of keyframe-animatie. Bij het programmeren schrijft de animator code die het gedrag van de objecten in de virtuele wereld definieert, zoals hoe ze bewegen, reageren op gebruikersinvoer en interactie hebben met andere objecten. Bij keyframe-animatie stelt de animator handmatig de positie en beweging van de objecten in op specifieke frames, en de computer interpoleert de beweging tussen frames.

De gebruiker neemt de controle

Het interactieve aspect van de animatie wordt bereikt door input van de gebruiker. De gebruiker kan een muis, toetsenbord of ander invoerapparaat gebruiken om te interageren met objecten in de virtuele wereld, zoals het verplaatsen van personages, het wijzigen van de camerahoek of het activeren van animaties. De computer reageert in realtime op de invoer van de gebruiker en werkt de afbeeldingen en animaties dienovereenkomstig bij.

Weergave van 3d-animatie

Om de 3D-animatie weer te geven, gebruikt de computer een grafische verwerkingseenheid (GPU) om de 3D-modellen, texturen en lichteffecten in realtime weer te geven. De uiteindelijke uitvoer wordt weergegeven op een scherm of in een virtual reality-headset, waardoor de gebruiker een volledig meeslepende ervaring krijgt in de virtuele wereld.

blank

Wim Mussche is zaakvoerder/eigenaar van Notion technologies. Opgericht in 2002. Opsporen en introduceren van technologie voor marketing. 3D holografische projectie, ultrasonic directional speakers, AI marketing en Foto-en video marketing. Vaste installaties, evenementen en POC.