skip to Main Content
+32-(0)496529232 hyper@hyperfocus.be
total quality management

Wat is het belang van TQM in een disruptieve markt

Het belang van TQM in een disruptieve markt

In het kader van de dag van de kwaliteit op 14 november brengen wij een aantal blog berichten. Volg alles over de dag van de kwaliteit via de hashtag #CQIat100 en #WQD19. Het thema is Total Quality Management en waarom dit voor onze klanten belangrijk is.
We gebruiken daarvoor de inzichten van het artikel “Study on Total Quality Management for Competitive Advantage in International Business”. Daarbij leggen wij de link met het aanbod van hyperfocus.be

We tellen af naar 14 november:

[mpc_countdown preset=”mpc_preset_1″ date=”14/11/2019 00:00″ years=”true” months=”true” item_font_preset=”mpc_preset_9″ item_font_color=”#75cdde” item_font_size=”60″ item_font_line_height=”1″ item_font_transform=”uppercase” item_font_align=”center” label_font_preset=”mpc_preset_5″ label_font_color=”#3d3d3d” label_font_size=”20″ label_font_transform=”uppercase” label_font_align=”center” margin_divider=”true” margin_css=”margin-bottom:20px;” animation_in_type=”transition.fadeIn” animation_in_offset=”100″ animation_in_duration=”300″ animation_in_delay=”0″]

[yotuwp type=”videos” id=”RJZYd2Q1j0M” ]

De traditionele focus van bedrijfsstrategieën.

Financiën en marketing waren de domeinen waar de traditionele focus op lag. Deze lopen evenwijdig met twee van de belangrijkste bronnen van concurrentievoordeel; kosten en differentiatie.
De rol van kwaliteit in de algemene bedrijfsstrategie heeft sinds 1980 twee belangrijke stappen gezet.Ten eerste hebben veel bedrijven erkend dat een op kwaliteit gebaseerde strategie tot aanzienlijke marktvoordelen kan leiden. Ten tweede zijn de lijnen tussen kwaliteitsstrategie en generieke bedrijfsstrategieën vervaagd.

TQM in het aankoop beleid

Deze TQM strategie is echter bij sommige bedrijven nog niet doorgedrongen in het aankoopbeleid. Dat is niet verwonderlijk. Een product in een distruptieve markt heeft per definitie de mainstream markt nog bereikt. Als gevolg daarvan is de impact van de aankoop van inferieure producten nog niet omgezet in statistieken en risico analyse. Het belangrijkste doel van dit artikel is het belang om TQM in aankoop door te trekken te kaderen.

De kenmerken van concurrentie voordeel

Concurrentievoordeel betekent het vermogen van een onderneming om een markt superioriteit te bereiken ten opzichte van haar concurrenten.  Op de lange termijn biedt een duurzaam concurrentievoordeel bovengemiddelde prestaties en de status van marktleider.

Een sterk concurrentievoordeel heeft zes kenmerken voor de aankoper:

  • Het wordt gedreven door de wensen en behoeften van de klant. Een TQM enabled bedrijf biedt zijn klanten waarde die concurrenten niet hebben.
  • Het levert een belangrijke bijdrage aan het succes van het bedrijf.
  • Het koppelt de unieke middelen van de organisatie aan de kansen in de omgeving. Geen twee bedrijven hebben dezelfde middelen; een goede strategie gebruikt ze effectief.
  • Het is duurzaam en moeilijk voor concurrenten om te kopiëren. Een superieure onderzoek- en ontwikkelingsafdeling kan bijvoorbeeld consequent nieuwe producten of processen ontwikkelen om concurrenten voor te blijven.
  • Het biedt een basis voor verdere verbetering.
  • Het geeft richting en motivatie aan de hele organisatie.

Geen verborgen kosten en een lage Cost of ownership

Aangezien elk van deze kenmerken betrekking heeft op kwaliteit, kan kwaliteit een belangrijk middel zijn om concurrentievoordeel te behalen. Voor de eindklant heeft het als voordeel dat er geen kosten verborgen zijn tijdens de initiële aankoop. En dat heeft op zijn beurt gevolgen op de total cost of ownership.
Samengevat
Door kwaliteit zo prominent in de kijker te plaatsen en te verdedigen bereiken wij een veel stabielere gebruikservaring met minder uitval. De relatie met onze klant is niet voorbij na de aankoop van HYPERVSN producten.  Samen met onze leverancier voldoen we aan de verwachtingen van klanten in productontwerp, service, flexibiliteit en variëteit, innovatie en snelle respons.
Meer weten over het belang van TQM in een disruptieve markt? Neem met ons contact op

Wim Mussche is zaakvoerder/eigenaar van Notion technologies. Opgericht in 2002. Opsporen en introduceren van technologie voor marketing. 3D holografische projectie, ultrasonic directional speakers, AI marketing en Foto-en video marketing. Vaste installaties, evenementen en POC.