skip to Main Content
+32-(0)496529232 hyper@hyperfocus.be
nudging betekenis en gebruik in offline marketing

nudging betekenis

Nudging betekenis, een duwtje in de goede richting.

Nudging (of nudgen), vrij vertaald met “een duwtje geven” verraadt al waar het over gaat. In 2008 werd deze theorie beschreven in het boek “Nudge: Improving Decisions About Health, Wealth, and Happiness” van de hand van wetenschappers Richard Thaler en Cass Sunstein.

De term valt onder gedragspsychologie waarbij mensen op een subtiele manier worden gestimuleerd om zich op een gewenste wijze te gedragen. Met andere woorden, mensen helpen betere keuzes te maken zonder hun keuzevrijheid te beperken.

Volgens de wetenschappers is “een nudge” elk aspect van de keuzearchitectuur. Het vertrekt uit het idee dat het gedrag van mensen op een voorspelbare manier kan veranderen.

Gezien gedrag niet altijd rationeel is, vult nudging de drie traditionele instrumenten van gedragsbeïnvloeding aan.

  • wetgeving ( worden als dwingend ervaren)
  • voorlichting (worden als paternalistisch ervaren)
  • financiële prikkels ( worden als te duur ervaren)

Wat is nudge marketing?

Nudge-marketing is het proces van het communiceren die gewenst gedrag aanmoedigen door een beroep te doen op de psychologie van het individu.

Bijvoorbeeld. Winkels regelen hun voorraad niet willekeurig. Het is een kunst om dingen op een rijtje te zetten om de aandacht op bepaalde producten te vestigen boven andere en om specifieke zoekpatronen aan te moedigen. Enkele voorbeelden verder in dit artikel.

Is nudging in marketing deontologisch correct?

Als je met je bedrijf of merk mensen wil helpen om betere keuzes te maken, kan je dit realiseren door een betere keuzearchitectuur.

Met een goede keuzearchitectuur ontwerp je een omgeving die keuzes van mensen uitlokt. In een commerciële context ga je uiteraard proberen om mensen naar een product of dienst te lijden met de hoogste marge, of  een product dat andere voordelen biedt.

Enkele voorbeelden van nudging(in een offline context)

  • menu’s in restaurants:  je ziet op de wijnkaart vaak drie categorieën staan. Men vindt meestal de duurste te extravagant, en wil geen gezichtsverlies lijden. Je kiest dan ook niet voor de goedkoopste wijn. De meesten gaan voor de middelste keuze. Voor de zaak zit er uiteraard meer achter. Een goed restaurant kan zich namelijk niet veroorloven slechte wijn te serveren. Dus je kunt gerust voor de huiswijn kiezen. Je wordt alleen naar het midden genudged.
  • winkels: men kan bijvoorbeeld artikelen die niet zo vaak verkopen dichter bij de deur zetten, zodat mensen er langs moeten lopen om bij hun reguliere aankopen te komen.

    Als alternatief kan het plaatsen van populaire items bij de ingang van de winkel kopers aantrekken die aan het zoeken zijn en anders niet zouden verkopen.

  • tankstation winkel: Vaak hebben ze kleine verbruiksartikelen dichter bij de kassa om kopers aan te sporen tot last-minute impulsaankopen. Je bent daar niet naar binnen gelopen om een ​​pakje kauwgum te kopen, maar als je er een paar binnen handbereik ziet staan terwijl je in de rij staat te wachten, is dat een geweldige manier om verleiding te creëren.

Nudging als alternatief voor advertenties.

Wie denkt aan het gebruik van technologie in een markting context, denkt bijna altijd aan het vertonen van advertenties. Maar hoe kan je deze technologie inzetten om bij middel van nudging mensen een bepaalde keuze te laten maken?

Minder opdringerig dan reclame en zo breed toepasbaar is de nudge-theorie een geweldige manier om keuzes aan je publiek te presenteren op een manier die op subtiele wijze de keuze promoot die je wilt dat ze maken.

Advertenties proberen doorgaans uw aandacht te trekken en u te inspireren om een aankoop te doen – een beslissing die u anders misschien niet had overwogen. “Nudges” hebben alles te maken met het op een andere manier presenteren van keuzes, met een duidelijke uiting. De meeste advertenties zijn te krachtig om als een duwtje in de rug te worden beschouwd.

Het vinden van de juiste balans in nudging technieken is soms moeilijk, maar het loont om dit toe te passen.

Testen, testen, testen

In eerste instantie lijkt de Nudge-theorie een beetje vaag Dit komt omdat er geen vaste methodologie is om het op een bepaalde discipline toe te passen. Met een beetje creativiteit en aandacht voor de mensen die je probeert te beïnvloeden, kan het echter een krachtpatser worden om beslissingen op een niet-opdringerige manier te beïnvloeden.

Klanten lopen niet het risico zich gebombardeerd te voelen, aangezien nudges veel minder opdringerig zijn dan reclame, maar de effecten kunnen erg op elkaar lijken in termen van gedragsverandering. De truc is om te begrijpen wie je probeert te beïnvloeden en hoe je keuzes kunt maken op een manier die het gewenste resultaat het meest aantrekkelijk maakt.

Bovenal is het belangrijkste bij elke toepassing van de nudge-theorie om de resultaten te testen en te herhalen op basis van wat je vindt. Er zijn altijd verbeteringen mogelijk en nieuwe manieren om de nudge-theorie toe te passen.

Hoe technologieën kunnen helpen met nudging zonder advertenties?

visueel:

3d holografische projectoren van Hypervsn zijn verbonden door een cloud systeem. Zo kan je zeer snel testen, aanpassen en terug testen.

auditief:

Directionele luidspreker (Focusonics) stuurt zijn geluid naar één bepaalde plaats. Daar waar de persoon staat. Het komt dan ook nooit agressief over. Ideaal dus als je met nudging aan de slag gaat.

analyse:

De technologie (AdMobilize) die gebaseerd is op kunstmatige intelligentie biedt een real time analyse van het succes van een nudging actie.

Gerelateerde berichten mbt nudging

Planogram maken met 3d holografie in gedachten

Prestatiemetingen in real time OOH en digital signage

AI-marketing

Wim Mussche is zaakvoerder/eigenaar van Notion technologies. Opgericht in 2002. Opsporen en introduceren van technologie voor marketing. 3D holografische projectie, ultrasonic directional speakers, AI marketing en Foto-en video marketing. Vaste installaties, evenementen en POC.